Domene unutar predmeta Kultura življenja su:
-
Kultura stanovanja
-
Kultura odijevanja
-
Kultura ishrane
-
Kultura ponašanja i
-
Kultura komunikacije.
Sama svrha predmeta Kultura življenja je osposobiti učenika da može zadovoljiti sve svoje potrebe kao zdrave osobe u suvremenom društvu. Postavljene ciljeve učenja i podučavanja predmeta najbolje možemo ostvariti preko ovako definiranih domena koje su osmišljene na temelju ključnih koncepata predmeta.
Tako se učenici u domeni Kultura stanovanja upoznaju sa osnovnim konceptima stanovanja, od pametnog raspolaganja resursima, održavanju životnog prostora urednim do sudjelovanja u kućanskim poslovima.
Primjereno odijevanje u skladu s vremenskim uvjetima i situacijama te praktične vještine jednostavnog šivanja i održavanja odjeće i obuće samo su neke od stvari kojima će se učenici podučavati u okviru domene Kultura odijevanja.
Kako bi naši učenici odrasli u zdrave osobe, potrebno je znati koja je hrana zdrava a koje ne, kako spremati hranu da zadržimo što više hranjivih tvari i kako pripremati jednostavnija jela.
Od prvog susreta sa školom, učenici se uče pravilima lijepog ponašanja u školi i obitelji. Međutim, kako se ponašati u operi je nešto s čime se neće susresti na redovnoj nastavi drugih predmeta.
Većina sukoba nastaje zbog propusta u komunikaciji i slušanju. Naše učenike trebamo naučiti kako slušati sebe i jedni druge te kako jasno iskazati svoje stavove i potrebe.
Iako su domene razdvojene, one se isprepleću međusobno kao i s ostalim predmetima i međupredmetnim temama.
Unutar domene Kultura stanovanja učenika upoznajemo sa osnovnim konceptima stanovanja u stambenoj jedinci, kući ili stanu. Učenik se upoznaje s načinima održavanja svog životnog prostora čistim, urednim i ugodnim za život. Prepoznaje važnost korištenja prirodnih resursa u izgradnji i opremanju stana ili kuće u našem podneblju te kako ekonomično raspolagati potrebnim resursima. Navodimo učenika na promišljanje o mogućnostima njegova uključivanja u obavljanje poslova unutar kućanstva radi stvaranja radnih navika.
Kroz domenu Kultura odijevanja učenik stječe znanja i praktične vještine o odijevanju i odjeći te obući. Kako uskladiti odjeću s vremenskim prilikama kao i s različitim životnim prigodama, samo su neke od tema koje učenike čekaju unutar ove domene.
Praktične vještine šivanja, poput prišivanja gumba i jednostavnih šavova, potrebne su svakoj osobi a njihovim razvijanjem ujedno razvijamo i finu motoriku kod učenika.
Istraživanjem odjeće naših predaka, kao i narodnih nošnji, razvijamo kod učenika smisao za tradiciju i njihov kulturni identitet, a ujedno čuvamo od zaborava ovaj dio kulturne baštine.
U današnjem svijetu kada se zdravlje, po jednoj definiciji, smatra odsustvom bolesti u organizmu, učenike trebamo podučavati zdravoj ishrani. Unutar domene Kultura ishrane učenik će naučiti koja hrana je zdrava, a koja je sigurna, na koje načine se treba pripremati, kako je čuvati te zadržati sve hranjive tvari, a kroz praktičan rad će naučiti pripremati jednostavna jela.
Kroz ovu domenu potičemo učenike na istraživanje o prehrani ljudi u prošlosti u zavičaju, prehrani ovisno o različitim podnebljima te na prepoznavanju važnosti vraćanja tradicionalnoj prehrani.
Kada govorimo o lijepom i društveno prihvatljivom ponašanju, trebamo naglasiti što je to što se očekuje od naših učenika u određenoj situaciji. No, ipak ne želimo stvoriti robote koji će mijenjati svoje ponašanje u skladu s prilikom. Cilj je osposobiti učenika da prepozna i primjeni odgovarajuće ponašanje u nekoj od konkretnih situacija. Učenici trebaju razlikovati primjereno i neprimjereno ponašanje kako bi, na temelju svojih prijašnjih iskustava i znanja, formirali obrasce ponašanja u sasvim novim situacijama.
Polazište svih odnosa, bilo da se radi o obiteljskim, prijateljskim, službenim ili nekim drugim, je komunikacija. Od aktivnog slušanja do verbalne, neverbalne, asertivne, pasivne, agresivne, nenasilne komunikacije u svakodnevnim situacijama učenika učimo kako komunicirati. Svaki učenik treba biti u stanju izreći svoj stav, molbu, prijedlog ili mišljenje o nečemu na asertivan način, jačajući na taj način svoje socijalne vještine.