Etika - oblasna struktura

Etika

Etika - oblasna struktura

hrvatski
Mitovi, religije i društvo
A

U okviru ove domene učenici usvajaju osnovna znanja o mitovima i religijama te njihovom utjecaju na nastanak i razvoj kultura i civilizacija. Spoznaju ulogu mitologije i religija u oblikovanju životne stvarnosti i moralnom razvoju pojedinca i društva. Razvijaju svijest o tome kakav utjecaj ima postojanje različitih religija na probleme suvremenog svijeta i odnose u društvu danas, te o tome kako su različite tradicije utjecale na kulturni razvoj društva u kojem žive. Usvajanje sadržaja u okviru ove domene pomoći će učenicima upoznati načine formiranja individualnih i kolektivnih identiteta, te da se na kritički i argumentiran način bave moralnim i etičkim problemima društva koji uključuju međuljudske odnose, nasije, rat, terorizam, siromaštvo i sl.

Antropologija, pravo i politika
B

Domena antropologija, pravo i politika obuhvaća teme koje se tiču pojedinca, društva i države, ljudskih prava i pokreta za zaštitu ljudskih prava, te suvremene prijetnje ljudskim pravima. U okviru ove domene učenici usvajaju i interpretiraju značenje temeljnih etičkih pojmova iz područja politike i prava, vrednuju odnos pojedinca, društvenih institucija i vlasti. Analiziraju probleme u reagiranju pojedinaca, društva, institucija i vlasti na nedemokratske pojave u društvu i rješava problem na razini etičke prosudbe, ispravno koristeći etičke pojmove ili koncepte. Prihvaćaju, organiziraju i primjenjuju etičke vrijednosti kao kriterij u promišljanju o pravima i slobodama drugih ljudi te u vlastitom djelovanju prema drugima.

Profesionalna etika, zanimanja i poslovanje
C

Unutar ove domene učenici usvajaju znanja o problemima vezanim uz zanimanja (struke), poslovanje, rad i tržište. Uče ispravno koristiti etičke pojmove koji se tiču profesija, što uključuje iskrenost, pouzdanost, transparentnost, odgovornost, povjerljivost, objektivnost, poštovanje, poštivanje zakona i lojalnost. Koristi zaključke moralne i etičke analize problema pojedinog zanimanja ili područja poslovanja u širenju svijesti o tim problemima i o mogućim rješenjima, te potiče na djelovanje koje je u skladu s etičkim vrijednostima.

Čovjek suvremenog doba
D

U okviru četvrte domene učenici će se upoznati s bioetičkim predmetnim područjem. U ovoj domeni učeniku se postavlja izazov da razvijeni etički senzibilitet pretoče u konkretne aktivnosti kojima iskazuju skrb za dobrobit samih sebe, drugih ljudi, drugih živih bića, prirode i budućih generacija. U analizi moralnih i etičkih problema iz područja biomedicine te u oblikovanju svojih stajališta usvojit će i primjereno se koristiti pojmovima: život kao vrijednost, zdravlje kao vrijednost, smrt, dostojanstvo, pravo na život, sloboda odlučivanja, pravo na besplatnu zdravstvenu zaštitu, prigovor savjesti i dužnost pomaganja, pravo na potomstvo/roditeljstvo, dobrobit, sreća, prihvaćanje gubitka i utjeha, odgovornost, ljubav, plemenitost, skrb, suosjećanje, empatija, altruizam, solidarnost.