Nastavni predmet Engleski jezik pripada jezično-komunikacijskom području te je njegova svrha razvoj jezično-komunikacijske kompetencije učenika na stranom jeziku, što podrazumijeva sposobnosti za usmeno i pisano sporazumijevanje, tumačenje i izražavanje informacija, ideja, misli, osjećaja, stavova i vrijednosti u različitim kulturološkim i društvenim situacijama, u realnom i digitalnom okruženju, te razvijanje ključnih kompetencija (komunikacijska, društvena i građanska, kulturna, kreativna i produktivna, poduzetnička, informatička i učiti kako učiti).
Učenje stranoga jezika potiče sustavan način razvijanja kreativnog i kritičkog mišljenja te jača intelektualni kapacitet pojedinca osposobljavajući ga za nastavak obrazovanja i razvijajući svijest o važnosti cjeloživotnog učenja u formalnom i neformalnom okružju. Ovladanost engleskim jezikom povoljno utječe na učenikovu sliku o sebi, utječe na donošenje odgovornih i neovisnih odluka te stvara preduvjet za cjeloživotno učenje.
Sposobnost komunikacije na engleskom jeziku pruža pojedincu mogućnosti veće osobne mobilnosti i snalaženja u globalnome svijetu. Učenje i podučavanje predmeta Engleski jezik bitno doprinosi međukulturnoj osviještenosti. Upoznavanjem drugih kultura učenik obogaćuju svoje vidike te razvija kritičko mišljenje uspoređujući svoju i druge kulture, tražeći ono u čemu smo isti i poštujući ono u čemu smo različiti. Razumijevanjem drugih kultura kod učenika se razvija želja za suradnjom, uvažavanje različitosti, razvoj vlastitog identiteta i integriteta te razvoj empatije.
Također se potiče stvaralaštvo i produktivnost u poduzetničkom duhu upotrebom novih, suvremenih tehnologija, samostalnim istraživanjem i timskim radom, a cijeli proces se gradi na vlastitoj refleksiji koja će kod učenika osigurati kritičko promišljanje usvojenih vrijednosti i znanja. Naročito se razvijaju komunikacijska i međukulturna kompetencija te samostalnost u ovladavanju jezikom.
Nastava Engleskog jezika osposobljava učenika za povezivanje materije s različitim područjima, za izučavanje drugih nastavnih predmeta (kao što su drugi strani jezici, Hrvatski jezik, Priroda, Geografija, Biologija, Likovna i Glazbena kultura, Vjeronauk i dr.). Od početnog podučavanja Engleskog jezika do naprednog evidentna je povezanost sa ostalim predmetima.
Jezik i društveni tijekovi su podložni promjenama, stoga učitelj/nastavnik Engleskog jezika mora biti spreman na promjene i praćenje metoda i pristupa u podučavanju. Podučavanje se temelji na suvremenim metodama i pristupima: kognitivna metoda, TPR ili metoda reagiranja cijelim tijelom, sugestopedija, prirodna metoda, situacijsko učenje, rad u paru, grupni rad itd. Prateći suvremeni razvoj tehnologija kao i generacijski razvoj naraštaja, metodike i strategije, podučavanje se prilagođava učeniku na način da mu se omogućuje razvoj punog kapaciteta s obzirom na njegove mogućnosti i sposobnosti kroz diferencirano podučavanje. Poticanjem i pozitivnim pristupom osiguravamo sigurno i učinkovito okružje kako bi učenik slobodno i nesmetano komunicirao na engleskom jeziku.
Učitelj/nastavnik kao moderator stavlja učenika u središte osmišljavajući inovativnu i suvremenu nastavu koja motivira učenika da istražuje, primjenjuje, analizira, vrednuje i stvara.
Engleski jezik se izučava kao fakultativni predmet u svim ciklusima i na svim razinama odgojno-obrazovnog sustava, počevši od predškolske razine. U osnovnoj školi se izučava kao prvi strani jezik od 1. do 9. razreda. U srednjoj školi se izučava u svim razredima strukovne tehničke škole, trogodišnji ili četverogodišnji program, te u općoj gimnaziji kao prvi strani jezik kroz sve razrede.