1. Jezično-komunikacijsko područje obuhvaća sposobnosti primanja, razumijevanja te usmenoga i pisanoga izražavanja informacija, ideja, misli, osjećaja, stavova i vrijednosti u različitim kulturnim i društvenim kontekstima. Ova kompetencija, koja proizlazi iz same svrhe učenja i podučavanja predmeta Engleski jezik, postiže se kod učenika sustavnom integracijom receptivnih i produktivnih jezičnih vještina i spoznaja o jeziku kao sredstvu komunikacije.
2. Predmetno područje Međukulturna kompetencija se odnosi na poticanje i rad na višejezičnosti i međukulturnoj interakciji. Razvijaju se stavovi i vrijednosti te stječu znanja o drugim kulturama u svrhu boljeg razumijevanja i uvažavanja različitosti. Učenik je samosvjestan, zna svoju povijest, jezik, kulturu, ali želi učiti i o drugima. Time se otvara za druge spoznaje, širi vidike, obogaćuje svoj rječnik, stvara nova prijateljstva. Učenik razvija toleranciju, prihvaćanje, uvažavanje drugačijeg. Mi dobivamo jednog zdravog, obrazovanog, elokventnog čovjeka koji će znati odgovoriti na izazove društva.
3. Predmetno područje Samostalnost u ovladavanju jezikom - suvremena obrazovna stremljenja razvijaju i usavršavaju pojedinca koji je sposoban prepoznati problem, analizirati i evaluirati, a potom i konstruktivno ga riješiti. Na taj način se razvija kritičko mišljenje, kreativno izražavanje i razvoj metakognitivnih sposobnosti. Uz informacijsku pismenost (prikupljanje i korištenje informacija) te digitalnu pismenost (upotreba digitalnih alata u sigurnom okruženju) učenik gradi osobni stav slobodnog građanina u demokratskom pluralističkom društvu.
Stjecanje jezično-komunikacijske kompetencije postiže se primjerenim integralnim pristupom jezičnim vještinama (slušanje, govorenje, pisanje i čitanje).
Odgojno-obrazovni ishodi u ovom predmetnom području temelje se na:
- stjecanju znanja o engleskom jeziku kao komunikacijskom sustavu (vokabular, gramatika, izgovor i pravopis, stilovi govornog i pisanog jezika, obilježja verbalne i neverbalne interakcije)
- upotrebi jezičnog znanja u komunikacijskoj situaciji na engleskom jeziku (aktivno slušanje i razumijevanje, govorenje, čitanje, razumijevanje i pisanje različitih tekstova)
- jezičnoj medijaciji (prevođenju) koja uključuje naizmjeničnu jezičnu recepciju i produkciju u posredovanju između dva jezična sustava.
Progresija u stjecanju jezično-komunikacijskih kompetencija od nižih k višim razredima ostvaruje se povećavanjem kompleksnosti i dužine tekstova koje učenik razumije i stvara te porastom zahtjevnosti kognitivnih procesa obrade pri recepciji i produkciji teksta. Tekst podrazumijeva sve proizvode jezične upotrebe (govorne, pisane, vizualne i multimodalne). Multimodalni tekstovi kombiniraju jezik s drugim sustavima komuniciranja kao što su tiskani ili digitalni tekst, vizualna pomagala te zvučna ili govorna riječ.
Tekst prema dužini i trajanju može biti vrlo kratak, kratak, srednje dug i dug. Broj riječi koji definira dužinu teksta razlikuje se u receptivnim i produktivnim djelatnostima.
Za slušanje i čitanje: vrlo kratak tekst ima do 100 riječi, kratak tekst od 100 do 350 riječi (ovisno o godini učenja), srednje dug tekst od 350 do 500 riječi (ovisno o godini učenja) i dugi tekst ima više od 500 riječi.
Pisanje: vrlo kratak tekst ima do 40 riječi, kratak tekst od 50 do 150 riječi (ovisno o vrsti teksta), srednje dug tekst 100 do 200 riječi (ovisno o vrsti teksta) i dugi tekst ima više od 200 riječi.
Govorenje: monolog o vrlo kratkom tekstu koji bi trajao od ½ do 1 minute i interakcija od 1 do 1,30 minute, monolog o kratkom tekstu od 1 do 2 minute i interakcija od 1,30 do 2,30 minuta, monolog o srednje dugom tekstu od 2,30 do 3,30 minuta i interakcija od 2,30 do 5 minuta i monolog o dugom tekstu od 3,30 do 5 minuta i interakcija od 5 do 8 minuta.
Prema složenosti tekst može biti vrlo jednostavan, jednostavan, srednje složen i složen. Složenost teksta ovisi o kvantitativnim i kvalitativnim pokazateljima složenosti i učenikovu poznavanju teme teksta.
Kroz multikulturalnost učenika pripremamo da kroz različite pisane i usmene sadržaje upozna kulturu i civilizaciju engleskog govornog područja, uoči sličnosti i razlike između vlastite kulture i anglofonih kultura, izgradi vlastiti stav savjesnoga građanina koji će, šireći vidike upoznavanjem različitih kultura, razviti empatiju i razumijevanje. Učeniku se tako osigurava lakša socijalna komunikacija, on može komunicirati s govornicima engleskoga jezika različitoga kulturnog podrijetla. Učenik postaje međukulturno kompetentan, što znači da je sposoban uočiti i interpretirati sličnosti i razlike među kulturama, otvoren je za razumijevanje, prihvaćanje i uvažavanje govornika engleskoga jezika, spreman je za recepciju književnosti i stvaralaštva na engleskom jeziku, sposoban je graditi skladne međukulturne odnose, odbacuje predrasude i stereotipe, upoznaje i poštuje ljudska prava te je osnažen za sprječavanje diskriminacije i nasilnog rješavanja sukoba. Ovo područje uči učenika kako živjeti bogatstvo različitosti.
Predmetno područje Samostalnost u ovladavanju jezikom kao najvažniji zadatak ima učenikovo preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje stranog jezika. Upravo preuzimanje odgovornosti za vlastiti uspjeh i učenje kao rezultat ima učenikov afektivni i kognitivni razvoj, razvoj učenikova kritičkog mišljenja, kreativnog izražavanja i metakognitvnih sposobnosti. Samostalan učenik planira, organizira, prati i vrednuje svoje učenje, razvija motivaciju te je ustrajan i pozitivan u učenju i radu što mu omogućava uspješno ostvarivanje ciljeva. Učenik ujedno pronalazi, izabire, vrednuje i učinkovito upotrebljava informacije iz različitih izvora i medija te stalno unapređuje svoje komunikacijske i prezentacijske vještine. Preuzimanjem aktivne uloge u procesu učenja učenik razvija samopouzdanje i samopoštovanje te stvara temelje za cjeloživotno učenje.
Učenik se osposobljava za samostalno i kreativno rješavanje problema, upotrebu digitalnih alata u sigurnom okruženju. Poseban naglasak se stavlja na poduzetničke kompetencije kroz aktivnosti koje traže suradnički odnos i rad u grupama u cilju razvijanja timskog rada. Učenik se izgrađuje i osamostaljuje za sudjelovanje u samovrednovanju svojih postignuća i vrednovanju postignuća vršnjaka.