Sociologija - oblasna struktura
Sociologija - oblasna struktura
Odnos sociologije i znanosti učenici će bolje razumjeti kroz usvajanje temeljnih pojmova sociologije i znanosti, osnovnih metoda istraživanja i socioloških perspektiva. Cilj je da se što ranije ovlada osnovnim sociološkim instrumentarijem (ključni pojmovi, perspektive i metode istraživanja) koji će onda predstavljati temelj za usvajanje, primjenu i analizu ostaloga gradiva.
Ovime se stvaraju preduvjeti za razumijevanje sociološkog pogleda na društvo te sposobnosti uočavanja i analize razlika sociološkog gledišta od gledišta drugih znanosti. Usvajanjem određenih činjenica i teorija, učenik će kroz proširivanje naučenog gradiva razviti sposobnost evaluacije informacija i kritičke analize izloženih teorija što će mu omogućiti multiperspektivno promatranje ostalih dijelova društvene strukture koji se obrađuju u sljedećim domenama. To će pomoći u izgradnji njihovih socijalnih i komunikacijskih kompetencija, te metakognitivnih vještina. Kroz ovakav pristup učenju, učenici razvijaju demokratske vrijednosti, toleranciju i bolje razumijevanje vlastitog položaja u društvu, kao i društvenih pojava i odnosa.
U ovoj domeni je naglasak na izučavanju odnosa društvene strukture i socijalne akcije, odnosno socijalne statike i dinamike. Učenici će uvidjeti kako i oni kao pojedinci mijenjaju društvo i doprinose izgradnji kolektivnog identiteta, a kroz sudjelovanje u društvenim institucijama (obitelj, škola i sl.) oblikuju i vlastiti identitet.
Međuodnosi različitih društvenih struktura i njihov odnos prema pojedincu čine socijalnu mrežu koju će učenici bolje osvijestiti i razumjeti nakon savladavanja gradiva unutar ove domene. Analizom kulture, socijalizacije i drugih društvenih fenomena učenici će bolje razumjeti odnos socijalnog i individualnog, odnosno pojedinca i društva, a uvidjet će i nužnost prilagodbe sve bržim društveno-tehnološkim promjenama. Multiperspektivno promatranje i analiza pojmova u ovoj domeni pomoću već usvojenog sociološkog instrumentarija će značajno doprinijeti izgradnji socijalnih i komunikacijskih kompetencija učenika. Ovime se potiče razvijanje svijesti o vlastitom društvenom, kulturnom (i osobnom) identitetu te uvažavanje drugih identiteta.
Domena će omogućiti učeniku razumijevanje složenosti suvremenoga društva, kao i pristup proučavanju društva na njemu zanimljiv i prihvatljiv način. Virtualni identiteti, masovni mediji i globalizacijski procesi predstavljaju teme koje će zainteresirati učenike, a njihovo razumijevanje je moguće tek nakon usvajanja nekih komponenti iz prethodnih domena. Unutar ove domene će učeniku postati puno jasnija svrha samog učenja i podučavanja sociologije u kontekstu suvremenog društva, a kroz analizu sadržaja različitih medija, učenici će dodatno unaprijediti svoje jezično-komunikacijske kompetencije i razvijati medijsku pismenost. Međuodnosi različitih dijelova društvene strukture i povezanost različitih kulturnih identiteta su važni za razumijevanje odnosa globalnog i lokalnog.
Mehanizmi društvene promjene i 'konzerviranja' društvenih odnosa koje je učenik već upoznao unutar prethodne domene, ovdje mu omogućuju bolje razumijevanje suvremenog društva i njegovih sastavnica. Uočavanje i analiza globalnih i lokalnih rizika će pomoći učenicima da postanu zdraviji, odgovorniji i produktivniji članovi zajednice.
Konačno, unutar ove domene učenici će koristiti različite izvore informacija i procjenjivati njihovu relevantnost, što su vještine neophodne za život u suvremenom društvu.