Примарни табови

hrvatski

Nastavni predmet Politika i gospodarstvo konceptualno je osmišljen da na kraju srednjoškolskoga obrazovanja učenika opskrbi temeljnim kompetencijama koje omogućuju razumijevanje političkih procesa na lokalnoj, državnoj i međunarodnoj razini, te pozicioniranje sebe kao aktivnoga građanina zainteresiranoga i informiranoga o javnim stvarima vlastite političke zajednice. Iz te perspektive, svrha predmeta je osposobljavanje učenika za punopravno sudjelovanje u političkoj i ekonomskoj sferi društva. Učenik stječe specifična znanja o osnovnim postavkama funkcioniranja politike kao općeljudske djelatnosti, njezinim institucionalnim oblicima i varijacijama te ishodima kojima oblikuje svakodnevni život građana. Kada je u pitanju ekonomska dimenzija, naglasak je na razvoju financijske pismenosti, izgradnji poduzetničkih vrijednosti, te sklonosti ka oblicima održivoga gospodarstva koje vodi brigu o očuvanju okoliša i stanju društva, ekonomije i politike koju ostavljamo budućim generacijama.

Razvoj demokratske političke kulture kod učenika će stvoriti razredno okruženje u kojem se o ključnim temama zajednice raspravlja na racionalan i uvažavajući način. To uključuje vrijednosti interkulturalnoga razumijevanja, uvažavanja posebnosti svake skupine te odbacivanje bilo kakvoga oblika diskriminacije temeljene kolektivnim identitetom. Učenici stječu osnovna znanja o ljudskim pravima i slobodama te mogućnostima njihove zaštite. Važan dio predmeta je fokusiranost na civilno društvo gdje se građani na temelju vlastitih identiteta i interesa mogu slobodno udruživati, promicati zajedničke interese te sudjelovati u političkom procesu.

Stjecanjem znanja o politici u demokratskom kontekstu, učenik izgrađuje svijest o vrijednosti političkoga i društvenoga pluralizma te mehanizmima kreiranja obvezujućih javnih politika. Poseban naglasak je na političkom sustavu BiH, svim razinama vlasti i njihovim nadležnostima. Učenik stječe kompetencije kritičkoga vrednovanja nedemokratskih oblika vlasti, ali i određenih nedostataka demokratskih sustava. Također, razvija sklonost prema odgovornom građanskom ponašanju, što znači poznavanje mogućnosti aktivizma u vlastitoj zajednici te pravne oblike zaštite interesa ili prava. Učenik će poznavanjem osnovnih ekonomskih pojmova i koncepata te ideje slobodnoga tržišnog gospodarstva uočavati manjkavosti postojećih ekonomskih sustava. Time će usvojiti sposobnost kritičkoga analiziranja različitih ekonomskih sustava kao i njihove razvojne mogućnosti. Postat će financijski pismena osoba s temeljnim pretpostavkama za sudjelovanje na tržištu rada u lokalnom, ali i europskom kontekstu.

Predmet učenike potiče na kritičko promišljanje političke i ekonomske sfere, njihovih ključnih institucija, sudionika i procesa. Učenik izgrađuje kompetenciju iznošenja vlastitih stavova, ali i njihove evaluacije. Putem grupnog rada počinje rješavati zajedničke probleme u demokratskom kontekstu, ali i uvažavati mišljenja različita od vlastitih. To znači uvažavanje interkulturalnog dijaloga te otvorenosti prema oblicima kulturnih različitosti, uz svijest o značaju i važnosti vlastite kulture i nacionalnoga identiteta. Predmet kod učenika razvija sposobnost kompleksnoga mišljenja o političkim, društvenim i ekonomskim fenomenima.

Predmet je preskriptivno određen konceptom demokratske političke kulture koja učenika osposobljava za aktivno sudjelovanje u političkom i društvenom životu. Za BiH je izuzetno važno da učenik razvije kompetencije uvažavanja multikulturalnosti i kritičkoga promišljanja vlastitih stavova, interesa i vrijednosti. Učenik treba razviti visoku razinu privrženosti ljudskom dostojanstvu iz čega se izvodi sklonost odbacivanju diskriminacije, borbi za vlastita uvjerenja te kolektivno organiziranje u civilne udruge. U ekonomskoj dimenziji predmeta naglasak je stavljen na razvoj poduzetničkih kompetencija u kontekstu tržišnog gospodarstva.

Predmet je povezan sa srodnim društveno-humanističkim predmetima preko razvoja generičkih kompetencija: kritičkog promišljanja društveno-političke zbilje, samoevaluacije stavova, znanja i vrijednosti, sklonosti zajedničkom rješavanju problema, prihvaćanju kulturne različitosti i interkulturalnoga razumijevanja te očuvanju vlastitoga identiteta. Podučavanje izbornih sustava vezano je uz matematičko područje, dok demokratska politička kultura razvija međukulturalno komuniciranje blisko jezično-komunikacijskom području. Prikaz globalizacijskih procesa u digitalnom okruženju neodvojivo su vezani uz tehničko-informacijsko područje.

Predmet je blisko povezan s međupredmetnim temama. Domena Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnom okružju neizostavan je dio digitalnoga poslovanja i jedan od najpropulzivnijih dijelova suvremene ekonomije. Područje Osobni i socijalni razvoj vezano je uz koncept odgovornoga građanstva te samopoimanja učenika kao ravnopravnog sudionika društveno-političkih procesa. Tema Poduzetnost je sastavni dio koncepta ekonomske i financijske pismenosti te jedan od ključnih obrazovnih ishoda predmeta, a identična stvar je s temom Građanski odgoj i obrazovanje kao sastavnim dijelom odgovornoga građanstva i društveno-političke participacije.

Temeljna postavka predmeta je fokusiranje nastavnoga procesa na interakciju nastavnika i učenika. Nastavnik kreira kontekst koji će kod učenika omogućiti posvećenost samostalnom učenju, grupnom radu i učenju kroz praktične primjere. Ishodi su tako postavljeni da je nastavnik u poziciji uvodničara i moderatora otvorenih diksusija te supervizora grupnoga i samostalnoga rada. Problemski pristup u političkom, građanskom i ekonomskom obrazovanju zahtjeva široku lepezu metoda podučavanja i rada, poput kratkih eseja, analiza, prezentacija grupnoga i individualnoga rada, debatiranja te kritičke refleksije izabranih pitanja u navedenim područjima.

Nastavni predmet Politika i gospodarstvo pripada društveno-humanističkom nastavnom području. Podučava se na srednjoškolskoj razini, u gimnazijama i srednjim strukovnim školama, u 4. razredu (5. ciklus). Predviđeni fond predmeta iznosi 32 sata (1 sat tjedno).