Примарни табови

hrvatski

 

Podučavanje tehnike dovodi do razumijevanja veze između prirodnih znanosti i tehničkih proizvoda koji se nalaze u svakodnevnom životu.

Postoji snažna interdisciplinarna povezanost tehnike s poviješću, biologijom, fizikom, matematikom i drugim područjima.

Sadržaj tehnike orijentiran je na praksu što ima značajan odgojno-obrazovni utjecaj. Omogućuje učenicima da ispravno prepoznaju svoju profesionalnu orijentaciju. Na taj način učenici mogu postići holistički razvoj svoje osobnosti, kako bi postigli da se njihove vještine i talenti mogu najbolje primijeniti u životu, kao i na tržištu rada. Tehnika potiče i razvija kreativno mišljenje. 

 

 

 Podučavanjem predmeta kod učenika se razvija:

  • interes za tehničko okruženje
  • iniciranje i planiranje (npr. postavljanje pitanja, razjašnjavanje problema, procedure planiranja)
  • izvođenje i snimanje (npr. praćenje postupaka, pristup informacijama, bilježenje zapažanja i nalaza)
  • analiziranje i tumačenje (npr. organiziranje podataka, razmišljanje o učinkovitosti izvršene radnje, donošenje zaključaka)
  • komuniciranje tehničkim jezikom (npr. tehnička dokumentacija i crteži)
  • preciznosti, urednost i točnosti u radu

Podučavanje predmeta će osigurati sigurno i ugodno okruženje za učenje temeljeno na praktičnom radu učenika. Naglasak će biti na individualnim potrebama učenika koji, također, uspješno rade u timu. Izvodit će se inovativne prakse koje se temelje na istraživanju. Učionice dobro opremljene tehnikom poboljšat će aktivno učenje i motiviranost učenika te razvijati kod učenika vještine potrebne za sigurno korištenje i održavanje tehničkih tvorevina. Učenici će steći pozitivne društvene vještine koje promiču poštovanje i odgovornost prema sebi, obitelji i zajednici. Partnerstvo škole i šire društvene zajednice pripremit će učenike za cjeloživotno učenje u globalnom društvu koje se stalno mijenja.

Općenito, kompetencije uključene u istraživanje i rješavanje tehničkih problema su sljedeće:

  •  kritičko mišljenje pri procjeni dobrobiti tehnike u radu i životu
  •  kreativnost i inovativnost pri osmišljavanju tehničke tvorevine
  •  kritički stavovovi i vrednovanja prema pojedinačnom i zajedničkom  radu
  •  samopouzdanje i potrebe za poduzetništvom i stalnim usavršavanjem 

Predmetno specifične kompetencije koje se podučavanjem predmeta razvijaju kod učenika su:

  • razumijevanje struktura, mehanizama i energetskih sustava
  • razumijevanje funkcioniranja i sigurnog korištenja te održavanja uređaja iz svakodnevnog života
  • razumijevanje tehničke dokumentacije i stjecanje tehničke pismenosti
  • razumijevanje utjecaja tehnike na okoliš i zdravlje ljudi
  • prepoznavanje svojstva materijala i prikladnog odabira alata i materijala
  • ovladavanje elementarnim postupcima obrade materijala i uporabe alata
  • osposobljavanje za sigurno sudjelovanje u prometu
  • rješavanje tehničkih problema kreativnim inoviranjem tehničkih tvorevina.

Podučavanje predmeta doprinosi realizaciji međupredmetnih tema:

1. Građanski odgoj i obrazovanje u područjima održivoga razvoja i proizvodnje, društvenoga razvoja te odabiru i razvoju primjerenih tehnologija

2. Poduzetnost u područjima Promišljaj poduzetnički i održivi razvoj

3. Osobni i socijalni razvoj u područjima Ja i drugi, Ja i društvo, Zdravlje i Kultura življenja

4. Sigurnost i promet u područjima Oprez u svakodnevnom životu i Ja u prometu

5. Funkcionalna i odgovorna upotreba IKT-a u područjima Komunikacija i suradnja u digitalnom okružju i Upotreba IKT-a

 

Povijest i Geografija povezani su s Tehničkom kulturom spoznajama o važnosti tehnike i tehnologije u geografskim otkrićima, industrijskim revolucijama, ratovima, održivoga razvoja i proizvodnje, društvenoga razvoja te razvoju primjerenih tehnologija. Predmeti jezično-komunikacijskoga područja, ali i Informatika, povezani su s Tehničkom kulturom razvojem komunikacijskih vještina. Vjeronauk može biti povezan s Tehničkom kulturom u izradi vjerskih obilježja. Likovna kultura ima poveznice s Tehničkom kulturom s crtanjem I modeliranjem. Tehnička kultura spada u područje tehnike i informatike. 

   Suvremena koncepcija učenja Tehničke kulture naglasak stavlja na:

  • otkrivanje smisla i značenja sadržaja; svrha  je razvoj učenika, a ne ocjena
  • odgoj kritičnosti i pozitivnih vrijednosti: što učenik može učiniti sa svojim znanjima je glavni kriterij vrednovanja
  • trajna znanja i vještine, pozitivne  vrijednosti i stavovi, poticaj za razvoj
  • poticanje razvoja i bogaćenje iskustva učenika, mogućnost prilagođavanja interesima djece, mogućnost povezivanja različitih predmeta u integrirane tematske cjeline
  • sudjelovanje učenika u zanimljivim i poticajnim aktivnostima
  • praćenje razvoja svakog pojedinog učenika
  • nastavnika kao organizatora nastave, koji je motivator i partner u nastavnom procesu.

Predmet Tehnička kultura izučava se u drugom odgojno-obrazovnom ciklusu od 6. do 9. razreda osnovne škole, jedan sat nastave tjedno.